TÜRKSAT 6A
Türkiye’de geliştirilen ilk yerli
haberleşme uydu projesi TÜRKSAT 6A kapsamındaki çalışmalar 2014 Aralık ayında
başlanılmış, projede zorlu tasarım ve entegrasyon süreçleri başarı ile
tamamlanmış, Uçuş Modeli üzerinde gerçekleştirilen sistem seviyesi testler
aşamasına gelinmiştir. TÜRKSAT 6A uydusunun yörüngede göreve alınması ile
ülkemizin haberleşme uyduları alanındaki ihtiyacının önemli bir bölümü uydunun
hizmet ömrü olan 15 yıl boyunca karşılanmış olacak, aynı alanda bundan sonra
ihtiyaç duyulacak talebe yerli bir hazır çözüm sunulacak ve haberleşme uydusu
geliştirebilen sayılı ülke arasına ülkemizin de girmesi sağlanacaktır. TÜRKSAT
6A uydusu ile Türkiye’nin yanı sıra Avrupa, Kuzey Afrika, Asya kıtasındaki
kapsama alanları ile çok geniş bir kitleye hizmet ulaştırılabilecektir.
Projede, birçok alt sistem ve ekipman
yerli olarak geliştirilmiş, sistem seviyesinde ise dört farklı model
üretilmiştir. Bu modellerden ilk üçü olan “Isıl Yapısal Yeterlilik Modeli”,
“Elektriksel Elektronik Uydu Modeli” ve “Mühendislik Modeli” üzerindeki
faaliyetler tamamlanmış, yörüngede görev yapacak olan “Uçuş Modeli” üzerinde
ise entegrasyon faaliyetlerinin tamamlanması sonrasında kabul testlerine devam
edilmektedir.
Türkiye’nin ilk yerli haberleşme uydusu
projesi olan TÜRKSAT6A ile Türkiye haberleşme uydusu üretebilen 10 ülke
arasında girecektir. Üretilecek uydunun üretim ve test sürecinin tamamlanarak
SpaceX firması tarafından fırlatılması planlanmaktadır.
Ka Bant Milli Uydu Haberleşme HUB Sistemi ve Modem Geliştirilmesi Projesi
Yerli ve milli olarak geliştirilmekte olan, Ka Bant Milli
Haberleşme HUB ve Modem sistemiyle;
havada,
karada ,
denizde,
kısaca ülkemizin sahip olduğu haberleşme uydularının kapsama alanın içinde yer alan her yerde;
yüksek hızda
veri transferi hizmetinin verilmesi,
karasal altyapının olmadığı yerlerde uydu üzerinden internet hizmetinin verilmesi, hedeflenmektedir.
VSAT (Very
Small Aperture Terminal) sistemleri kullanılan Ka Bant hizmetlerinde noktadan
noktaya haberleşebilen HUB sistemi ve modemlerin yerli ve milli imkanlar ile
üretilmesi hedeflenerek, bu sayede ülkemizin
dışa olan bağımlılığı azalacaktır. Proje kapsamında ortaya çıkacak ürünler
diğer ülkelerdeki muadilleri ile kalite, performans ve güvenlik alanlarında
yarışabilecek ve katma değeri yüksek ürünler olması hedeflenmektedir.
Projenin ilk fazında, ülkemiz
envanterinde bulunan yer durağan yörüngedeki (GEO) haberleşme uyduları
üzerinden 10 adet Single Channel Per Carrier (SCPC) yöntemi ile çalışan
modemlerin ve 2 adet HUB istasyonunun
geliştirilmesi hedeflenmektedir. Geliştirilen HUB istasyonunun projenin
diğer aşamalarında da kullanılabilecek bir ortak ekipman yapısına sahip olması
hedefler arasındadır.
İkinci fazda, mevcut modeme ek olarak
üzerinde yapılacak yazılım revizyonları ile
20 adet Demand Assign Multiple Access (DAMA) olarak adlandırılan talebe
göre havuzdan atanan kanalı kullanan yöntemle haberleşen modemlerin geliştirilmesi hedeflenmektedir. Bu yöntem ile Ka Bant
kapasitesinin daha verimli kullanılması ve daha fazla kullanıcıya ulaşılması
amaçlanmaktadır.
Üçüncü fazda ise DAMA yöntemine ek
olarak pazardaki muadilleri ile yarışabilmesi amacıyla 100 adet Time Division Multiple Access (TDMA) yöntemi ile çalışan
modemlerin geliştirilmesi hedeflenmektedir.
Projenin son fazında, bütün bu çalışma
prensiplerinde kullanılabilecek özgün
bir dalga biçimi yapısına sahip 20 adet Özgün Dalga Biçimi modemlerinin
geliştirilmesi hedeflenmektedir.
Projenin araştırma
ve geliştirme çalışmaları TÜRKSAT A.Ş Proje Yönetici Kuruluş olarak görev
alırken, Aselsan A.Ş ise yüklenici olarak yer almaktadır.
Uydu Destekli Ulusal Akıllı Ulaşım Sistemleri Otomasyon Projesi
Akıllı Ulaşım
Sistemleri (AUS); ulaşım sistemlerinin yönetim ve işletilmesine yönelik
uygulamalar olup, trafikte geçirilen sürelerin azaltılması, trafik güvenliğinin
ve hareketliliğin arttırılması, mevcut yol kapasitelerinin en üst düzeyde
kullanımının sağlanması, enerji verimliliğini artırarak ülke ekonomisine
katkısı ve çevreye verilen zararın azaltılması gibi amaçları hedefleyerek
geliştirilen çok yönlü veri alışverişi ile izleme, ölçme, analiz ve kontrol
mekanizmalarını içeren teknolojik sistemlerdir. Projenin tedarik makamı T.C.
Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı Haberleşme Genel Müdürlüğü, yürütücü kuruluşu
Türksat A.Ş. olup, T.C. Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı Ulaştırma, Denizcilik ve
Haberleşme Araştırmaları Merkezi Başkanlığı Ar-Ge fonundan desteklenmekte olup,
Ekim 2021’de başlayan projenin süresi 24 ay’dır.
Proje ile birlikte;
·
Yerli ve milli
olarak IoT ve SOTM antenler geliştirilecek olup, uydu teknolojileri
kullanılarak merkez üzerinden araçların haberleşmesinin sağlanması hedeflenmektedir.
Akıllı ulaşım sistemleri (AUS) uydu yer sistemlerinin geliştirilmesi ve
oluşturulacak sistem mimarisi ile yenilikçi araç teknolojilerinin ve
kullanılacak platformların ortak haberleşme ağının oluşturulmasının yanında,
modern teknolojiler ve yerli ve milli imkanlar ile Türksat IoT platformunun
geliştirilmesi amaçlanmaktadır. Proje sonucunda;
•
5 adet Sabit Ka
Bant IoT (Internet of Things) Terminal Anten
•
3 adet Mobil Ka
Bant IoT Terminal Anten,
•
2 adet Kara
araçları için Ka Bant Kara SOTM (Satcom On The Move) Anten uydu yer sistemleri
yerli ve milli olarak geliştirilmesi hedeflenmektedir.
·
Ülkemizdeki ve
dünyadaki AUS ve AUS mimarileri kapsamında, AUS standartlarının tespit edilmesi
ve sınıflandırılması ve bu alandaki yıkıcı yenilikçi teknolojilerin
araştırılması, dünya literatürünün taranması ve AUS alanında önde gelen
ülkelerin detaylı olarak ilgili alan kapsamında raporlarının hazırlanması, mevcut
durumun detaylı analiz edilmesi, ülkemizin ihtiyaç duyduğu AUS uygulamaları ile
bunlara dair detaylı yol haritasının belirlenmesi sonucunda ülkemize ait Ulusal
AUS mimarisi, mimari yazılımı ve Ulusal AUS platformunun oluşturulması amaçlanmaktadır.
• Hızla artan AUS yatırımlarına çatı olmak, yol göstermek, ortak paydada buluşmak, birbiri ile uyumlu, gelişen ihtiyaçlara cevap veren sistemler geliştirmek, ulaşım modlarının birbiri ile entegrasyonunu sağlamak ve Türkiye genelindeki akıllı ulaşım sistemlerinin tek bir merkezden, geliştirilen çok yönlü veri alışverişi ile izleme, ölçme, analiz ve kontrol mekanizmalarını içeren ve ulaşım verisinin katma değerli hale getirileceği Ulusal AUS Mimarisi çalışması yapılacaktır.
Başkanlığımız tarafından yürütülen “AUS-2022/01: Hizmet
Olarak Hareketlilik (MaaS-Mobility as a Service)” Ar-Ge Çağrısı sonucunda
desteklemeye uygun bulunan PTT Teknoloji A.Ş. ve İnnova Bilişim Çözümleri A.Ş
ortaklığındaki “Hizmet Olarak Hareketlilik/MaaS” projesinin uygulama dönemi 22
Ağustos 2022 tarihinde Başkanlığımız ile Proje Ortakları arasında imzalanan
sözleşme ile başlatılmıştır.
Proje kapsamında gerçekleştirilecek MaaS platformu ile; yerel
yönetimler bünyesindeki toplu taşıma araçları (kara, deniz, raylı sistemler,
bisiklet vb.), şehirlerarası ulaşım araçları (karayolu, havayolu, denizyolu,
demiryolu), özel araçlar ve yaya yolculuklarının bir bütün içerisinde entegre
edildiği, son kullanıcılara bu yapı içerisinde konfor, süre, maliyet gibi
faktörleri göz önünde bulundurarak, anlık veya ileri tarihli yolculuk için
alternatifler sunacak, planlama, rezervasyon, ödeme, kiralama gibi başlangıç
noktasından varış noktasına kadar tüm yolculuk deneyiminin tek bir araç ile
sunulması amaçlanmaktadır.
Bu kapsamda, PTT tarafından geliştirilen, farklı şehirlerde toplu ulaşım araçlarına tek bir ödeme yöntemi ile erişmeyi sağlayan “Türkiye Kart – TRKart” sistemi ile entegrasyon sağlanarak, toplu ulaşım hizmetlerinde ortak bir kart/mobil uygulamanın kullanılması imkânı sağlanacaktır. Böylelikle yerel yönetimler bünyesinde yer alan farklı ödeme yöntemlerinin birleştirilmesi ile ülke ekonomisine katkı sağlanması amaçlanmaktadır.
"Kooperatif ve Akıllı Ulaşım Sistemlerine Yönelik
Merkezi Yazılım Platformu Geliştirilmesi" projesi,
tüm ulaşım modlarına entegre bir yaklaşımı benimseyerek, güncel teknolojileri
kullanma ve yerli kaynaklardan yararlanma hedefi taşımaktadır. Bu kapsamda,
verimliliği artırmak, güvenliği sağlamak, çevreyi korumak, katma değer
oluşturmak ve sürdürülebilir bir akıllı ulaşım ağı inşa etmek amaçlanmaktadır.
Proje aynı zamanda yol kapasitesinin daha etkin bir şekilde kullanılmasını, yol
bakım ve işletme seviyesinin yükseltilmesini, kullanıcıların
bilgilendirilmesini, zaman ve enerji tasarrufunu ve trafik güvenliği ile
sürekliliğini sağlamayı amaçlamaktadır. Bu doğrultuda, tüm sistemlerin merkezi
bir çatı yazılımdan kontrolünün ve yönetiminin yapılması, Araçtan Her Şeye
(V2X) konseptine dayalı olarak geliştirilen çözümlerin nihai ürünlere
dönüşmesini sağlayacak bir K-AUS (C-ITS) test ve uygulama koridoru kurma
amacıyla Bakanlığımız tarafından hayata geçirilmesi, ülkemizin ulaştırma
sektöründe teknolojik olarak önde olmasına ve trafik güvenliği ile
verimliliğini artırmasına büyük katkı sağlamaktadır.